ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΟΛΟΓΙΑ

Η Περιοδοντολογία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, τη διάγνωση και τη θεραπεία των νόσων του περιοδοντίου. Οι νόσοι των ούλων (ουλίτιδα, περιοδοντίτιδα) είναι οι κύριες υπεύθυνες για την απώλεια περισσότερων  δοντιών από ότι όλα τα άλλα οδοντικά νοσήματα μαζί!

Η περιοδοντική θεραπεία στοχεύει στη διατήρηση της φυσικής οδοντοφυΐας σε συνθήκες βιολογικά, λειτουργικά και αισθητικά αποδεχτές. Στις μέρες μας, ωστόσο, ο στόχος αυτός έχει επεκταθεί πέραν του φάσματος της θεραπείας των παθήσεων του περιοδοντίου. Η πλαστική χειρουργική του περιοδοντίου, με διάφορες αναγεννητικές και επανορθωτικές επεμβάσεις, στοχεύει αφενός στην ανάπλαση των στηρικτικών ιστών των δοντιών και αφετέρου στη βελτίωση της αισθητικής.​​​​​​​

Κύριο αίτιο των περιοδοντικών νόσων είναι η οδοντική μικροβιακή πλάκα. Η πλάκα αυτή με τον καιρό μπορεί εύκολα να ενασβεστιωθεί και να γίνει η γνωστή σε όλους μας πέτρα (τρυγία). Εκτός από τα μικρόβια όμως κι άλλοι παράγοντες έχουν ενοχοποιηθεί για την εμφάνιση και εξάπλωση της νόσου. Τέτοιοι είναι το κάπνισμα, η γενετική προδιάθεση, οι ορμόνες (εφηβεία, εγκυμοσύνη), το έντονο στρες, καθώς και διάφορα συστηματικά νοσήματα, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης και η λευχαιμία, καταστάσεις δηλαδή που επηρεάζουν την άμυνα του οργανισμού, συντελούν στην επιδείνωση της περιοδοντικής καταστροφής.

Τι είναι η ουλίτιδα;

Η ουλίτιδα είναι η πιο ελαφρά μορφή της περιοδοντικής νόσου. Πρόκειται για φλεγμονή στα ούλα, τα οποία γίνονται εξέρυθρα, οιδηματώδη και αιμορραγούν με την παραμικρή πίεση. Συχνά παρατηρείται κακοσμία ή και ευαισθησία στο κρύο. Σε αυτό το σημείο τα συμπτώματα είναι ήπια και περνούν απαρατήρητα.

Είναι πλήρως αντιστρεπτή κατάσταση. Αντιμετωπίζεται με έγκαιρη, κατάλληλη θεραπεία και σωστή στοματική υγιεινή, όπως αυτή ορίζεται από τη θεράποντα ιατρό σας.

Τι είναι περιοδοντίτιδα;

Η περιοδοντίτιδα είναι νόσος των περιοδοντικών ιστών (ούλα και στηρικτικό οστό του δοντιού). Χαρακτηρίζεται ως η πλέον ύπουλη ασθένεια της στοματικής κοιλότητας επειδή τα συμπτώματά της είναι αθόρυβα. Στα αρχικά της στάδια χαρακτηρίζεται από έντονη φλεγμονή των ούλων, η οποία εκτείνεται σε βάθος στους ιστούς και σταδιακά παρατηρείται αποκόλληση των ούλων από τα δόντια και καταστροφή του οστού που στηρίζει τις ρίζες των δοντιών. Εάν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, τα δόντια παρουσιάζουν αρχικά κινητικότητα, η οποία αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με τη βαρύτητα της περιοδοντίτιδας. Σε καταληκτικό στάδιο, η στήριξη του δοντιού χάνεται εντελώς, με συνέπεια, την απώλεια του δοντιού. Η λοίμωξη της περιοχής εξαπλώνεται, επιδρώντας με αυτόν τον τρόπο και στη γενικότερη υγεία του οργανισμού.

Τα συμπτώματα που συνήθως συνοδεύουν την περιοδοντική νόσο είναι:

• Ούλα κόκκινα, πρησμένα, που αιμορραγούν ή/και έχουν υποχωρήσει (υφίζηση ούλων)
  • Κινητικότητα δοντιών (άλλοτε μικρή και άλλοτε μεγάλη) ή/ και μετακίνηση δοντιών
  • Επίμονη δυσοσμία
  • Πύον ανάμεσα στο δόντι και τα ούλα​​​​​​​

​​​​​​​▶ Θεραπεία περιοδοντικής νόσου

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στις οδηγίες στοματικής υγιεινής στον ασθενή. Κατά την πρώτη φάση της περιοδοντικής θεραπείας (συντηρητική θεραπεία), με ειδικά περιοδοντικά εργαλεία και σύστημα υπερήχων απομακρύνονται από τις ρίζες των δοντιών τρυγία (πέτρα), μικρόβια και τοξίνες, ανώδυνα με τοπική αναισθησία.

Ο ιδανικός χρόνος για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της συντηρητικής περιοδοντικής θεραπείας είναι περίπου 4 εβδομάδες.

Σε ορισμένες περιπτώσεις όπου η περιοδοντική νόσος έχει προχωρήσει αρκετά, είναι απαραίτητο μετά τη συντηρητική θεραπεία, να επακολουθήσει, σε επιλεγμένα σημεία του στόματος, χειρουργική διευθέτηση. Η χειρουργική θεραπεία, όταν απαιτείται, πάντοτε ακολουθεί τη συντηρητική φάση.

Μετά το πέρας αυτής της φάσης της περιοδοντικής θεραπείας, ακολουθεί ένας κύκλος επανεξετάσεων που σκοπό έχουν τη διατήρηση της περιοδοντικής υγείας.